Geofizika > Fizika - wyw.hu

Tartalom:
Talált weboldalak ebben a kategóriában: Geofizika > 13 weboldal. Kategória leírása: Geofizika.

fizika.wyw.hu Rendezés: PageRank | Találatok szerint | Értékelés | Névsor szerint

Földrengések a világunkban

Földrengések a világunkban - angol nyelvű oldal

earthquake.usgs.gov
Geofizika könyv

Dr.Völgyesi Lajos - Geofizika

sci.fgt.bme.hu
Az Eötvös-inga

Eötvös Loránd mintegy negyven éven át foglalkozott a gravitációs potenciáltér kis lokális változásainak tanulmányozásával. Elôször a Coulomb-féle torziós ingát használta a potenciál bizonyos deriváltjainak meghatározására, melyekbôl számítani tudta a potenciált leíró felület görbületét. Eötvös igen érzékennyé tette a mûszert speciálisan kezelt platinaszál használatával és azzal, hogy az ingát védô burkolatokkal vette körül. Késôbb egy új mûszert konstruált, melyben a súlyokat különbözô magasságokban helyezte el és ezzel lehetôvé tette a gravitációs tér horizontális gradiensének meghatározását is. A módszer az 1920-as évektôl kezdve forradalmasította az olajipart és Eötvös-inga néven vált ismertté az egész világon. A modern gyakorlati geofizika akkor született, amikor a feltérképezett gradiensekbôl a felszín alatti geológiai szerkezetet találtak meg. Az antiklinális és a sódóm típusú szerkezetekhez ugyanis olajmezôk kapcsolódhatnak.

www.matud.iif.hu
Eötvös Loránd

Eötvös Loránd Állami Geofizika Intézet

www.elgi.hu
MTA

MTA Geodéziai és Geofizikai Intézet

www.ggki.hu
A pakura rejtély

A pakura rejtély - A kutatók a tárolóban milliónyi rovart találtak Ezek a drámai felvételek az Öböl-háború végén készültek. 1991-ben, Kuvaitban több mint 900 kõolajkutat felrobbantottak. Talán emlékeznek, hogy a tûzoltásban a magyarok a legeredményesebbek között voltak. Akkoriban arról is hallhattunk, hogy hatalmas mennyiségû kõolaj ömlött ki a sivatagba. Hamar felfigyeltek rá, hogy az olajtavakban rengeteg állat, fõképp vízimadár és vízirovar lelte halálát. Ám a biológusok sem értették, hogy miért. Nem tudták megkülönböztetni az olajat a víztõl? A rejtély nem Kuvaitban, hanem Pestszentlõrinc és Pestszentimre határán oldódott meg. De ne vágjunk a dolgok elébe! Nézzük meg inkább, hogy alakultak ki a budapesti pakuratavak.

bocs.hu
Új elmélet a Föld mélyéről

A párizsi egyetem geofizikai intézete és az Európai Szinkrotronsugárzási Intézet munkatársai - köztük egy magyar kutató - kísérleteik alapján úgy vélik, hogy bolygónk belseje statikusabb, mint eddig gondolták

index.hu
Geofizika vizsgálati módszerek

Geofizika vizsgálati módszerek angol nyelvű leirás

www.geophysics.co.uk
Georisk

Georisk Földrengéskutató Intézet

www.georisk.hu
A földi gravitációs mező erőssége és az éghajlat összefüggései
http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&id=3098&PHPSESSID=11dab5d671f361 ...

A Grace program a NASA és a Német Világűr Központ közös vállalkozása. A program keretében 2002 márciusában két iker-műholdat állítottak orbitális pályára, amelyek részletes vizsgálatokat végeznek a Föld gravitációs teréről. A műholdak keringésük során GPS segítségével és mikrohullámok kibocsátásával meghatározzák pontos távolságukat, amely változása az adott pályabeállítások mellett a Föld gravitációs mezejének függvénye. A két szatellit egymástól 220 kilométer távolságban 550 kilométer magasan kering, méréseik az emberi hajszál egy századánál kisebb eltéréseket is rögzítik. Aktuálisan éppen itt járnak>> A mérések alapja az, hogy eltérő erősségő gravitációs térben a két műhold sebessége különbözik. Ha az előljáró műhold erősebb tömegvonzásba lép, magassága csökken, mozgása gyorsul, így távolodik a hátuljáróhoz képest. Amikor az első e térből kilép, lelassul.

www.geographic.hu
A föld magja gyorsabban forog?

A Föld belső magja gyorsabban forog, mint a köpeny vagy a földkéreg – jelentették be amerikai szeizmológusok a Science magazin legfrissebb számában. A különbség ugyan csekély, de azt jelenti, hogy a folyékony külső mag alatt megbúvó szilárd belső mag körülbelül 900 évente megtesz egy plusz fordulatot. Xiaodong Song, a New Yorki Columbia Egyetem szeizmológusa 18 földrengés-pár dokumentációját vizsgálta át. Az egy párba tartozó rengések epicentruma pontosan megegyezett, időben azonban a két rengés között néhány naptól 34 évig terjedő különbség is lehetett. Song többek között vizsgálta azt is, hogy az epicentrumokból kiinduló szeizmikus hullámok az Atlanti-óceán déli részén fekvő Déli-Sandwich-szigetektől mennyi idő alatt érik el az alaszkai College-ben található mérőállomást.

www.geographic.hu
Szökőár: gigászi mozgás a tenger mélyén

A pusztítást követő napokban a földrengéskutatók megkezdték azoknak a földmozgásoknak a rekonstruálását, amelyek az Indiai-óceán partvidékeire zúduló hatalmas árhullám kialakulásához vezettek. A december 26-i földrengés, amelyhez hasonló negyven éve nem történt, ténylegesen újrarajzolta a térképet: a rengések hatására néhány sziget több méterrel is eltolódott eredeti helyéhez képest. A pusztító erejű hullámokat egy hatalmas, a tengerfenék alatt hirtelen bekövetkező kéregmozgás váltotta ki. Ezen a helyen a hirtelen felszabaduló feszültség hatására az Indiai-kőzetlemez nagyjából tizenöt métert mozgott Indonézia irányába, a Burmai-mikrolemez alá tolódva. Ez a folyamat indította útjára a környező partokat elöntő tengerár nagy erejű hullámait. Bill McGuire (University College London) geofizikus szerint a földmozgás láthatóan befolyásolta a környező szigetek (Simeulue, Nicobar- és Andamán-szigetek) és Szumátra földrajzát. A változások szó szerint néhány percen belül zajlottak le.

www.origo.hu
Folyadék dinamika geofizikailag

Folyadék dinamika geofizikai szempontból vizsgálva

www.whoi.edu
Oldal leírása
fizika.wyw.hu: Fizika katalógus. Egyetemes fizikával, és a fizika tudomány különböző ágaival foglalkozó tematikus webkatalógus.
Gyűjteményünkben 159 válogatott fizika témakörhöz kapcsolódó link közül válszthatsz!
Szponzorált linkek